בניית דגל חדש – משפחתי! טיפים לעיצוב המשפחה/ אליזבט גוזלן

מאת: אליזבט גוזלן 

מטפלת ומדריכה משפחתית מוסמכת

טקסי יום העצמאות מעמידים את חלקנו מאוחדים  ומתרגשים סביב הדגל המתנוסס לתפארת מדינת ישראל. האדם הפרטי והקבוצה מחפשים סמלים להתלכד סביבם – זה נותן תחושת שייכות ובעקבות כך כוח ובטחון. אני יודע מהיכן אני בא ולאן אני הולך – ואיך.

על פי חלק מהפסיכולוגים התפתחות תקינה של ילד כוללת יצירת תחושת שייכות ובעקבותיה גם יצירת תחושת נפרדות עד שהוא ממקם עצמו היכן שהוא על ציר זה.

לאבי החכם, יהונתן ושדי ז"ל, היו שיטות מהירות, מובהקות ועוצמתיות לעצב את משפחתנו על ציר זה. עד היום קולו, כשענה לטלפון, מצלצל באוזני: "משפחת ושדי שלום". אני זוכרת את תחושת הגאווה שמלאה את ליבי בשמעי מילים אלה. יש לי משפחה ויש לה נהלים ומשהו המאחד את כולנו סביבה – השם "ושדי". עולם ומלואו: חוקים, חוויות, ספרים, תקליטים, דודים, ארוחות בקר של "הוט קייק" ועוד.

לכן, בזאת, אני ממליצה למנהלי המשפחות באשר הם לחשוב על מימוש אחד או יותר מהנ"ל:

  1. לעצב דגל קטן למשפחה שיונף על מקרר הבית, מרפסתכם, באמבטיה או בכל מקום אחר. תשאלו את הילדים היכן.
  2. לעצב סמל שיופיע על חותמת ספריכם עם שם המשפחה, על דלת ביתכם, בהזמנות שתשלחו לאורחיכם בארועים השונים, על מחברות הילדים לצד השם ועוד.
  3. שריקה משפחתית, שגם הכלב ילמד לענות עליה.
  4. ארוחות שישי או שבת קבועות – מזרון טוב לשיחות משפחתיות והזדמנות לדעת מה קורה לכל אחד מבני המשפחה. (בעולם מנוכר זה – חובה! אין טלפונים בארוחה!)
  5. למתנגדי ארוחות משפחתיות קבועות – צרו ארוע קבוע אחר.
  6. מאכל אחד קבוע לימות שישי. להבדיל בין קודש לחול או בין השגרתי למובחן.
  7. צעיף אחיד לכולם. עם או בלי תמונת המשפחה או הסמל מודפסים עליו.
  8. לייצר ספר משפחתי שבו פעם בחודש (חודשיים לעצלנים ולעסוקים), יושבת כל המשפחה וכותבת, מציירת ומדביקה את ארוע החודש. לא על המחשב – בקלסר! זה יאלץ לייצר אחד כזה. לא חשוב אם הוא טיול, סיורון, שיחה, ביקור אצל סבא, במוזאון, בקונצרט ועוד.
  9. טקס בקר החוזר על עצמו. למשל שיר החודש איתו מתעוררים. ברכת בקר מיוחדת.
  10. אחר. כמיטב הדמיון של הקטנטנים והגדולים.

גם אם זה נשמע הזוי, לא מעשי בעליל, מגוחך ועוד כהנה וכהנה סיבות לשלול רעיון זה, אני קוראת לכם, אבות ואמהות, דווקא כן לרכז את משפחתכם על טפכם והוריכם, לעגל פינות מחשבתם, להכניס קורטוב שעשוע, לנסות להיות אחר ללא חת!!! ולייצר כמה מתוך הצעות אלה שלעיל. מכיוון שילדים נחנו ביכולת לראות נקי ורענן, הזמן הטוב ביותר להתחיל הוא כאשר ילדיכם קטנים ועדיין יכולים להדביק בשמחת העשיה.

רק הנסיון יעיד בעתיד מה תעשה פעולה זו לבני המשפחה!

שיתוף:

מאמרים נוספים

בניית דגל חדש - משפחתי! טיפים לעיצוב המשפחה/ אליזבט גוזלן
טוב אח קרוב....4 טיפים לשיפור יחסי אחים/ ד"ר דניאל גוטליב
"על הסכין״ – מחשבות מהחדר/ אליזבט גוזלן
אימוץ פתוח: גיבוש גישה ישראלית/ ד"ר דניאל גוטליב
לידת תינוק ראשון – משבר או צמיחה/ אליזבט גוזלן
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
דילוג לתוכן