טיפול בילדים ובנוער במכון שינוי:
גישת מכון שינוי לטיפול בבעיות של ילדים ומתבגרים, המעוגנת בידע תיאורטי וקליני נרחב, מצטיינת בשילוב של טכניקות ושיטות התערבות יצירתיות המותאמות לעולמם של ילדים ומתבגרים. גישה זו מכירה במשאבים המיוחדים של הילד ומגייסת אותם לתהליך הטיפולי. היא מכילה כלים ייחודיים שפותחו במכון, המשתמשים בדמיון, בעולם אגדי, וירטואלי-אינטראקטיבי ובמראה החד-סטרית לפתרונות רב-ממדיים.
ייעוץ קצר טווח (מפגישה אחת עד שש פגישות) ט.ק.י. – {טיפול קצר-מועד בילדים ובמתבגרים} נועד למצוא מענה לשאלות הנוגעות להתנהגות הילד באירועי חיים שכיחים ובשינויים בחיי המשפחה, כגון: מעבר דירה, הולדת אח, חולי והיעדרות הורה.
טיפול ממושך בילד ובמשפחתו מוצע במצבים הדורשים התערבות מורכבת יותר.
תוכנית ט.ק.י. – טיפול קצר-מועד לילדים ולמתבגרים
ט.ק.י. – היא תוכנית טיפולית ייחודית המבוססת על שיתוף פעולה מלא עם מערכת בית הספר, ומטרתה העיקרית לספק מענה טיפולי וייעוצי מיידי עבור הילד – הרך או המתבגר – והוריו, ביעילות מרבית ובמפגשים ספורים, מוגדרים מראש. העבודה הטיפולית מתמקדת בזיהוי מוקדי בעיות ספציפיים ובפתרונם, תוך יצירת דפוסים חדשים ובריאים יותר אצל הילד, משפחתו וסביבתו החינוכית והחברתית.
באילו נושאים אנו מטפלים?
מהם היעדים של תוכנית ט.ק.י ?
הטיפול מתמקד בזיהוי מוקדי בעיות ספציפיים ובפתרונם, תוך יצירת דפוסים חדשים ובריאים יותר אצל הילד, משפחתו וסביבתו החינוכית והחברתית.
חשוב לציין שלתוכנית ט.ק.י אין יומרה לפתור את כל הבעיות, אלא לתקוף נקודתית מוקדים בעייתיים ספציפיים שניתן לטפל בהם מהר ובצורה יעילה.
מהם העקרונות הבסיסיים של תוכנית ט.ק.י ?
התוכנית מבוססת על שלושה עקרונות מנחים:
גישה משפחתית רב-מערכתית הרואה את בעיית הילד לא כסימפטום פרטני אלא כמייצגת קושי בינו ובין סביבתו הרחבה.
גישה אסטרטגית המקדמת בחירת יעדים טיפוליים ספציפיים ברורים, המאפשרת יעילות מרבית, כמו גם קיצור משמעותי של התהליך הטיפולי.
שיתוף פעולה הדוק עם הגורמים החינוכיים המעורבים – יועצת בית הספר והמורים – כמנוף נוסף ליצירת שינוי ולשימורו לאורך זמן כתנאי להצלחה טיפולית מרבית.
מהם המרכיבים של תוכנית ט.ק.י ?
הרכבת תוכנית טיפולית מיוחדת לכל משפחה. התוכנית,כוללת 12 מפגשים טיפוליים עם הילד/המתבגר, משפחתו ומערכת החינוך.
מפגשים טיפוליים ופסיכו-חינוכיים במסגרת קבוצתית להורים, לילדים ולמתבגרים – כל קבוצה בנפרד.
שיתוף פעולה הדוק בין המטפל לבין המערכת החינוכית, בעיקר דרך יועצת בית הספר.
מה כוללת תוכנית טיפולית למשפחה?
כאמור, התוכנית כוללת 12 מפגשים טיפוליים עם מטפל מומחה בטיפול משפחתי ובטיפול בילדים ובמתבגרים. כדי להגביר את יעילות הטיפול ולהשלימו בזמן המיועד, סדרת המפגשים מחולקת על פי שלבים קבועים מראש. בכל שלב נבחנת התקדמות הטיפול על פי היעדים שהוגדרו עם המשפחה.
שלב א': התאמת המטפל האישי למשפחה על סמך הנתונים והמידע שנאספו בעת הפנייה.
שלב ב': הגדרת הבעיה מחדש תוך בחירת יעדי הטיפול עם המשפחה. בחינת סגנון שיתוף הפעולה כדרך יעילה להכשרת הקרקע לשינויים הנדרשים.
שלב ג': סדרה של מפגשים טיפוליים לבניית אווירה משפחתית בריאה שתאפשר יצירת שינויים בהתנהגות הילד/המתבגר בבית ובבית הספר.
שלב ד': עיגון השינויים בתפקוד המשפחתי ובהתנהגות הילד ושימור השינויים האלה; פיתוח דרכי התמודדות עם מצבי נסיגה; הכנת המערכת החינוכית לקראת סיום הטיפול.
שלב ה': מפגש אחרון לסיכום הטיפול ומתן המלצות למשפחה ולמערכת החינוכית.
מפגשים במסגרת קבוצתית
נוסף על העבודה הטיפולית עם המטפל האישי, מוזמנים ההורים והילד/המתבגר להשתתף במסגרות קבוצתיות שונות בהנחיית אנשי מקצוע של המכון. מפגשים כאלה משמשים קבוצת התייחסות בעבור ההורים וילדיהם המתבגרים, יוצרים מרחב לשחרור מתחושות של כישלון, חריגוּת ובדידות ומאפשרים חשיבה יצירתית לפתרון בעיות.
מהן מטרות העבודה הקבוצתית?
הדרכה ומתן מידע עדכני בנושאים הקשורים בהתפתחות הילד/המתבגר ותופעות שכיחות של גיל הילדות וגיל ההתבגרות.
דיון קבוצתי בחוויות ובבעיות משותפות של הורים הנוגעות לחינוך ולטיפול בילדים ובמתבגרים.
קיימות שלוש מסגרות קבוצתיות שונות:
1. סדנה להורות אפקטיבית ומודעת – להורים
הקונפליקט שבין ההורים לילדים יכול לשמש הזדמנות לפתח ביניהם קשר מסוג חדש. קשר מודע ולא
תגובתי שיאפשר את הביטחון הנחוץ לילד למימוש הפוטנציאל הגלום בו, ולהורה – מקום לצמוח בו.
בסדנה יילמדו מיומנויות של הקשבה, הכלה ובניית דיאלוג לחיזוק בני הזוג בחוויה המשותפת.
2. הרצאות – להורים
"יש גבול לכל דבר" – גבולות ומשמעת בגיל ההתבגרות
אנו כהורים עסוקים לא מעט ב"לחנך" את הילדים שלנו וללמדם כללי התנהגות ומשמעת. הצבת
גבולות לילד ולמתבגר נתפסת לעתים קרובות כהתנהגות "קשוחה" ופוגעת. בהרצאה נתייחס לשאלות,
כמו: מדוע חשוב להציב לילד גבולות ? מדוע קשה להורים להציב גבולות ? כיצד ניתן להציב גבולות
ולאכוף חוקים ומשמעת ועדיין להיות הורים אוהבים?
"הורות באלף השלישי"
ההרצאה תעסוק בתפקידי ההורות בשלבי החיים השונים ותתייחס למורכבות של ההורות בתקופתנו,
בתוך סביבה משפחתית וחברתית משתנה. במפגש נבדוק כיצד, לצד מאמצינו לספק לילדינו מידע
והכוונה, נוכל ללמד אותם גם משהו על עצמם.
3. קבוצה חווייתית של ילדים או מתבגרים
מפגשים קבוצתיים של ילדים או של מתבגרים (שתי קבוצות גיל שונות) בהנחיית מנחים מהמכון.
במפגשים אלה ניתנת הזדמנות לילד ולמתבגר להיפגש עם בני גילם ולחוות אינטראקציה מונחית
היוצרת תהליכי שינוי ולמידה, שבהם המשתתפים הם השחקנים הראשיים.
שיתוף פעולה עם גורמי בית הספר – היועצת
היחידה הטיפולית ט.ק.י. של מכון שינוי שמה דגש מיוחד על שיתוף פעולה הדוק עם הגורמים החינוכיים כתנאי הכרחי להצלחת הטיפול בילד ובמתבגר. יועצת בית הספר היא חוליה חשובה מאוד בתהליך. שיתוף פעולה זה בא לידי ביטוי בשלבים שונים של הטיפול:
בהפניית המטופלים למכון.
באספקת מידע ונתונים על הילד ועל תפקודו בבית הספר.
בתמיכה במהלך התהליך הטיפולי, וביצירת תנאים אופטימליים לשימור ולעיגון השינוי שהושג בטיפול (בהתאם לחוקי האתיקה המקצועית ושמירת סודיות, ובהסכמת ההורים והילד/המתבגר).
יועצת בית הספר תשתתף – בצד יועצים נוספים ממקצועות טיפוליים שונים – בפורום ההתייעצות של
ט.ק.י., היחידה הטיפולית לילד שינוי במכון.