אבחון פסיכו-דידקטי
אבחון פסיכו-דידקטי הנו אבחון הבודק את הסיבה לקשיים שחווים תלמידים בגילאים שונים. אבחון זה נערך כאשר ישנו חשש ללקויות למידה כתוצאה מעיקוב בלימודים או אי השתלבות תקינה במסגרת החינוכית. האבחון מצביע על אופי הבעיה אשר גורמת לקשיים בלימודים ומאפשרת למאבחנים להמליץ על דרכי הטיפול המתאימות.
האבחון עצמו הוא שילוב של מבחן IQ יחד עם אבחון דידקטי כאשר לא בכל מקרה יש צורך בביצוע שני המרכבים.
האבחון הפסיכולוגי מבוסס על מבחן IQ ומבחנים הבודקים את מצבו הרגשי של הנבחן. האבחון בודק את הרמה הקוגניטיבית של הנבדק וכן גם את מצבו הנפשי וההשפעה ההדדית האחד על השני. באבחון זה, המאבחן בודק, בין היתר, את יכולת פתרון הבעיות של הנבדק, מיומנויותיו החברתיות, מיומנויותיו בתחום של קשב וריכוז, תפיסה חזותית וזיכרון שמיעתי וחזותי. כמו כן נבדקים נושאים הקשורים לדימוי עצמי, היחס לדמויות שונות בחיים, ומנגנוני הגנה.
האבחון הדידקטי בודק תכונות כגון כישורי שפה, מיומנויות קריאה וכתיבה, הבנה, קשב וזיכרון בערוצים השונים, יכולת גראפית מוטורית, ארגון ואסטרטגיות למידה. אבחון זה יכול להצביע על החוזקות והחולשות של המאובחן, ומאפשר הסקת מסקנות לגבי קיומן של בעיות שונות והענקת פתרון באמצעות הפניה לגורם מאבחן או מטפל, היכול לספק המשך טיפול מתאים.
באמצעות האבחון הפסיכו-דידקטי, ילדים שאובחנו כסובלים מלקות למידה יכולים להתקבל לתוכניות טיפוליות, להוראה מתקנת, השמה בכיתות מתאימות וכן גם זכאות לקבלת התאמות בלמידה בבית הספר ובמבחנים כגון:
ייתכן מצב בו יופנה הילד לאנשי מקצוע נוספים, לדוגמא: במקרים של קשיי קשב וריכוז, לפסיכיאטר או נוירולוג.
היתרון של האבחון הפסיכו-דידקטי הוא שהמאבחנים יכולים להפנות בדיוק רב את הילדים אל המסגרת הטיפולית המתאימה להם, בין אם מדובר ביעוץ פסיכולוגי, הנחייה ללמידה נכונה, חוגי העשרה או טיפולים תרופתיים.
לפי הערכות, כל ילד עשירי בישראל סובל מלקות למידה מסוימת.
אבחונים המתבצעים בזמן מאפשרים לילדים הסובלים מלקויות למידה לגשר על פערים שנצברו בינם לבין בני גילם מבלי שייווצר נזק מתמשך. פערים אלו, כאשר הם נוצרים, הנם קשים לגישור וכרוכים בעלויות גבוהות הנובעות מטיפולים נוספים, ייעוץ, הוצאה ממסגרות לימודיות ועוד. בנוסף, פערים אלו יוצרים בעיות דימוי עצמי ירוד בקרב ילדים ולחץ מיותר להורים.
יחידת האבחון במכון שינוי מפעילה צוות של פסיכולוגים חינוכיים וקליניים ומאבחנים דידקטיים המאבחנים ילדים ומתבגרים במגוון קשיים, כגון:
הגישה המערכתית של מכון שינוי מאפשרת עבודה מסודרת מול הילד, מול בית הספר ובתוך המשפחה. הפתרון לקשיי למידה נעוץ לא רק במתן עזרה לימודים לילדים כגון הקלות וחיזוק מיומנויות למידה, אלא גם עבודת צוות של המשפחה ובית הספר המכוונת למתן מענה כולל כל הצרכים החינוכיים והנפשיים של הילד.
אנחנו פה בשבילכם!