אבחון פסיכולוגי ופסיכו-דידקטי

אבחון פסיכו-דידקטי

אבחון פסיכו-דידקטי הנו אבחון הבודק את הסיבה לקשיים שחווים תלמידים בגילאים שונים. אבחון זה נערך כאשר ישנו חשש ללקויות למידה כתוצאה מעיקוב בלימודים או אי השתלבות תקינה במסגרת החינוכית. האבחון מצביע על אופי הבעיה אשר גורמת לקשיים בלימודים ומאפשרת למאבחנים להמליץ על דרכי הטיפול המתאימות.

האבחון עצמו הוא שילוב של מבחן IQ יחד עם אבחון דידקטי כאשר לא בכל מקרה יש צורך בביצוע שני המרכבים.

האבחון הפסיכולוגי מבוסס על מבחן IQ ומבחנים הבודקים את מצבו הרגשי של הנבחן. האבחון בודק את הרמה הקוגניטיבית של הנבדק וכן גם את מצבו הנפשי וההשפעה ההדדית האחד על השני. באבחון זה, המאבחן בודק, בין היתר, את יכולת פתרון הבעיות של הנבדק, מיומנויותיו החברתיות,  מיומנויותיו בתחום של קשב וריכוז, תפיסה חזותית וזיכרון שמיעתי וחזותי. כמו כן נבדקים נושאים  הקשורים לדימוי עצמי, היחס לדמויות שונות בחיים, ומנגנוני הגנה.

האבחון הדידקטי בודק תכונות כגון כישורי שפה, מיומנויות קריאה וכתיבה, הבנה, קשב וזיכרון בערוצים השונים, יכולת גראפית מוטורית, ארגון ואסטרטגיות למידה. אבחון זה יכול להצביע על החוזקות והחולשות של המאובחן, ומאפשר הסקת  מסקנות לגבי קיומן של בעיות שונות והענקת פתרון באמצעות הפניה לגורם מאבחן או מטפל, היכול לספק המשך טיפול מתאים.

באמצעות האבחון הפסיכו-דידקטי, ילדים שאובחנו כסובלים מלקות למידה יכולים להתקבל לתוכניות טיפוליות, להוראה מתקנת, השמה בכיתות מתאימות וכן גם זכאות לקבלת התאמות בלמידה בבית הספר ובמבחנים כגון:

  • זמן נוסף להשלמת הבחינה.
  • התעלמות משגיאות כתיב.
  • מבחנים בעל פה.
  • חדרים נפרדים לבחינות ועוד…

 

ייתכן מצב בו יופנה הילד לאנשי מקצוע נוספים, לדוגמא: במקרים של קשיי קשב וריכוז, לפסיכיאטר או נוירולוג.

היתרון של האבחון הפסיכו-דידקטי הוא שהמאבחנים יכולים להפנות בדיוק רב את הילדים אל המסגרת הטיפולית המתאימה להם, בין אם מדובר ביעוץ פסיכולוגי, הנחייה ללמידה נכונה, חוגי העשרה או טיפולים תרופתיים.

לפי הערכות, כל ילד עשירי בישראל סובל מלקות למידה מסוימת.

אבחונים המתבצעים בזמן מאפשרים לילדים הסובלים מלקויות למידה לגשר על פערים שנצברו בינם לבין בני גילם מבלי שייווצר נזק מתמשך. פערים אלו, כאשר הם נוצרים, הנם קשים לגישור וכרוכים בעלויות גבוהות הנובעות מטיפולים נוספים, ייעוץ, הוצאה ממסגרות לימודיות ועוד. בנוסף, פערים אלו יוצרים בעיות דימוי עצמי ירוד בקרב ילדים ולחץ מיותר להורים.

יחידת האבחון במכון שינוי מפעילה צוות של פסיכולוגים חינוכיים וקליניים ומאבחנים דידקטיים המאבחנים ילדים ומתבגרים במגוון קשיים, כגון:

  • ADHD (הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות) – הפרעה נוירו-התפתחותית המאופיינת באימפולסיביות, קשיי קשב, ריכוז והיפראקטיביות.
  • לקויות למידה – לקויות למידה מתבטאות בקשיים משמעותיים ביכולות הכתיבה, קריאה, התמצאות במרחב ומתמטיקה. בין לקויות הלמידה הנפוצות ניתן למצוא דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה.
  • מוכנות לכיתה א' – אבחון המספק תמונת מצב לגבי יכולתו של התלמיד לעתיד לעבור ממסגרת משחקית (הגן) למסגרת לימודית (בית הספר) הכוללת למידה מסודרת, ריכוז והקשבה.
  • בעיות זיכרון – אבחון יכולות קוגניטיביות של אחסון ושליפה מהזיכרון.
  • קשיי קריאה – דיסלקציה אינה הסיבה היחידה לקשיי קריאה, באמצעות אבחון קשיי קריאה ניתן להתמקד בקושי זה ולמצוא את מקור הבעיה.

 

הגישה המערכתית של מכון שינוי מאפשרת עבודה מסודרת מול הילד, מול בית הספר ובתוך המשפחה. הפתרון לקשיי למידה נעוץ לא רק במתן עזרה לימודים לילדים כגון הקלות וחיזוק מיומנויות למידה, אלא גם עבודת צוות של המשפחה ובית הספר המכוונת למתן מענה כולל כל הצרכים החינוכיים והנפשיים של הילד.

אנחנו פה בשבילכם!

שיתוף:

אולי יעניין אותך גם

בזמן מלחמה

גירושין

דחיינות

קשב וריכוז ולקויות למידה

חוות דעת לבית משפט

משפחות עסקים

חרדות ופחדים

דיכאון

בעיות בזוגיות והתקשורת הזוגית

בגידות ופרידות

בעיות התנהגות של ילדים ונער

הפרעות אכילה

התמכרות לדיגיטל

ביטחון עצמי וקשיים חברתיים

מעברים ומשברים במעגל החיים

מגדר ומיניות

טיפול לקהילת הלהט״ב

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
דילוג לתוכן